ICT

ICT DALAM PENDIDIKAN

Gelombang 3 (2020 – 2025): mentakrif keperluan infrastruktur masa depan. Pada penghujungan tahun 2020, semua sekolah dijangka telah mencapai standard minimum dasar bagi infrakstruktur, kemudahan, dan peralatan yang telah ditentukan pada Gelombang 3. Sebelum pelaburan dalam infrastruktur seterusnya dibuat, Kementerian akan menilai semula takrifan tentang keperluan infrastruktur sekolah. Perspektif awal Kementerian tentang keperluan masa depan ini termasuklah akses kepada kemudahan sukan dan ICT yang lebih maju, tertakluk kepada perubahan teknologi dan pedagogi dalam jangka masa 10 tahun. Kementerian juga akan terus berusaha untuk menukar sekolah dua sesi kepada sekolah satu sesi. Dalam melengkapkan kajian semula ini, Kementerian akan terus melabur dalam menaik taraf kemudahan dan peralatan sekolah yang perlu.

ICT DALAM PENDIDIKAN

Kementerian akan memastikan murid-murid tidak hanya belajar menggunakan ICT tetapi juga boleh memanfaatkannya secara berkesan untuk meningkatkan pembelajaran mereka. Maka, Kementerian akan melaksanakannya dengan mengukuhkan asas ICT sekolah sambil memperkenalkan penyelesaian ICT yang terbukti baik ke dalam sistem pendidikan. Langkah yang akan diambil termasuk:

▪ Menyediakan murid dengan kemahiran dan pengetahuan untuk belajar dengan berkesan dan hidup secara produktif dalam dunia global dan digital;

▪ Melengkapkan kesemua 10,000 sekolah seluruh negara dengan capaian Internet 4G dan platform pembelajaran maya (virtual learning platform) yang boleh digunakan oleh guru, murid dan ibu bapa menerusi program 1BestariNet;

▪ Memberi latihan kepada semua guru untuk menerapkan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran bagi menyokong pembelajaran murid;

▪ Meningkatkan nisbah peralatan ICT berbanding murid kepada 10:1. Nisbah ini mungkin boleh dikurangkan lagi 
bergantung kepada pentaksiran impak dan adanya dana; dan

▪ Merintis cara penyampaian pembelajaran dengan menggunakan inovasi ICT seperti pembelajaran jarak jauh dan pembelajaran kadar kendiri (self-paced) sebelum disebarkan ke seluruh negara Malaysia telah lama menyedari potensi transformasi ICT dalam pendidikan. 

Kajian semula UNESCO menyatakan bahawa Malaysia adalah antara negara pertama di dunia yang mempunyai pelan strategik ICT untuk sistem pendidikan. Kajian semula ini juga menyatakan terdapat pelbagai dasar dan pelan yang hebat telah dibangunkan sejak 1990, termasuk Pelan Strategik bagi Sekolah Bestari dan Dasar ICT dalam Pendidikan 2010. Matlamatnya adalah untuk memanfaatkan potensi ICT dalam meningkatkan pemikiran yang mendalam serta menambah baik kualiti keseluruhan pendidikanHasrat ini bukan sahaja setakat mengajar murid untuk mampu menggunakan fungsi asas ICT seperti pemerosesan perkataan, Internet dan emel. ICT dalam pendidikan seharusnya dapat membantu murid meningkatkan kemahiran berfikir aras tinggi. Kementerian juga berusaha untuk memanfaatkan ICT bagi meningkatkan kecekapan cara penyampaian pendidikan berkualiti kepada kumpulan yang kurang diberi perhatian seperti sekolah luar bandar dan sekolah kurang murid. 

Sehubungan itu,salah satu daripada pelaburan modal yang paling tinggi pernah dilaksanakan oleh Kementerian dalam dua dekad yang lepas ialah penyediaan infrastruktur ICT untuk sekolah. Dari tahun 1999 hingga 2010, Kementerian melabur kira-kira RM6 bilion untuk inisiatif ICT dalam pendidikan. Sebahagian besar dana tersebut diperuntukkan kepada penyediaan makmal komputer tambahan bagi menyokong PPSMI (RM2.6 bilion) dan membina makmal komputer di setiap sekolah (RM2.5 bilion). Sebaliknya, kajian yang dilaksanakan oleh Kementerian pada tahun 2010 mendapati penggunaan ICT di sekolah adalah terhad. Kira-kira 80% guru menggunakan ICT kurang daripada satu jam seminggu. Hanya satu pertiga murid menyatakan guru mereka kerap menggunakan ICT. 

Kajian semula UNESCO juga menyatakan bahawa “walaupun ICT digunakan semasa pengajaran, dalam kebanyakan kes penggunaannya masih belum menjangkau penggunaan aplikasi persembahan Power Point sebagai alat pengajaran. Tidak terdapat sebarang bukti yang menunjukkan bahawa ICT ini digunakan untuk menggalakkan kemahiran seperti kreativiti, penyelesaian masalah, dan pemikiran kritis dan komunikasiv dalam kalangan murid.”Alasan yang diberikan tentang penggunaan ICT yang terbatas ini ialah perkakasan yang disediakan tidak disertakan dengan latihan dan khidmat sokongan untuk sekolah, seperti juru teknik untuk menyelenggara peralatan. Malah penyediaan latihan dan sokongan lazimnya tidak berterusan dan berkekalan.Oleh itu, guru tidak bersedia untuk memanfaatkan sepenuhnya penggunaan komputer dalam kerja harian mereka. Dapatan ini setara dengan dapatan kajian antarabangsa yang mencadangkan kemudahan mewah seperti makmal komputer, bilik darjah pintar, dan makmal sains hanya berguna apabila guru dan murid tahu Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013 - 2025

No comments:

Post a Comment